Blogowanie

Facebook tnie zasięgi. Jak radzić sobie w tych trudnych czasach?

Zasady działania algorytmu na Facebooku można porównać do chronionej od dekad receptury Coca-Coli. Cała wiedza na temat  zasięgów i powodów ich ograniczeń pochodzi z analiz marketerów, którzy szukali sposobów, jak umiejętnie prowadzić swoją markę.

Jak działa EdgeRank?

EdgeRank to algorytm określający wyświetlanie postów w Aktualnościach użytkowników na Facebooku. Algorytm ten ocenia, czy dany wpis jest atrakcyjny dla fanów, a jeśli tak, to dla jakiej grupy. Wpisy, które przebiją się wśród innych muszą być zatem atrakcyjne dla użytkownika – zaciekawić go, zaangażować i zachęcić do interakcji.

Edge Rank analizuje każdy post biorąc pod uwagę jego trzy różne składowe:

  • Pierwszym z nich jest relacja łącząca potencjalnego odbiorcę z profilem. Chodzi o liczbę udostępnień, komentarzy, lajków, które taka osoba po sobie zostawia.
  • Waga informacji. Algorytm zupełnie inaczej działa dla postu ze zdjęciem, linkiem, video czy do wpisu tekstowego. Najwyżej premiowane są te posty, które w krótkim czasie sprowokowały ludzi do największego zaangażowania.
  • Aktualność postu. Im wpis świeższy, tym ma większe szanse, że zostanie wyświetlony większej liczbie osób.

To wszystko wpływa na to, że sama liczba osób obserwujących fanpage coraz mniej wpływa na zasięg. Facebook wychodzi z założenia, iż lepiej na swojej stronie posiadać 500 aktywnych użytkowników (piszących, komentujących i udostępniającym a niżeli 5 tys. totalnie biernych (obserwujących twój profil).

Liczy się jakość, a nie ilość.

Dlaczego zatem zasięgi tak drastycznie spadają?

Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadome jest to, że założenie portalu jest jedno – wyeliminowanie postów, które do niczego w życiu są nam nie potrzebne. Kogo z nas denerwują posty w stylu: „oznacz kogoś kto…” lub niczemu nie służące ankiety.

Najczęstszym powodem spadku zasięgu jest słaby content. Jeśli coś jest nie istotne dla czytającego, jest też nie istotne na Facebooka.  Udostępnianie przypadkowych materiałów najczęściej nie związanych ze stroną i jej misją sprawia, to najczęstsza tego przyczyna.

Algorytm analizuje, jakiego rodzaju treści proponujesz użytkownikom. Jeśli są one cały czas bardzo podobne zarówno w treści, jak i formie, to nie będą więcej wyświetlane osobie obserwującej.

Pamiętaj także, że jeśli stawiasz głównie na jeden typ postów, możesz nie ruszyć z miejsca.

Algorytm jest bezwzględny – odnajdzie także posty typowo spamerskie. Jeśli Twoje wpisy nie są jakoś wyjątkowo nachalne, ale atakujesz nimi fanów kilka razy dziennie, może to zostać potraktowane jako spam. W myśl zasady: co za dużo, to niezdrowo.

Jak walczyć z zasięgami?

Przeanalizuj to, co robisz na swojej stronie. Pomorze Ci w tym Facebook Insights. Odpowie Ci na najważniejsze pytania, dotyczące newsfeeda, chociażby, których formatów być może powinieneś się wystrzegać. Każda tematyka strony rządzi się swoimi prawami. Pamiętaj także o tym.

Edge Rank obecnie najbardziej nagradza treści multimedialne, przede wszystkim video i relacje live bezpośrednio w serwisie. Jeśli masz zdjęcia, to nie publikuj jednego. Ułóż z nich album, karuzelę lub gif. To także zwiększy szansę na lepszy zasięg organiczny.

Dbaj o content. Jeśli promujesz autorskie treści chociażby z bloga, to w dłuższej perspektywie nie opłaca się bazować wyłącznie na gotowcach. Nie znaczy to, że masz zrezygnować z udostępniania zewnętrznych treści.

Zwracaj uwagę na źródła. Jeśli znajdziesz świetny tekst, pochodzący z nieznanej strony, to może być Ci ciężko zaangażować fanów. Pamiętaj także, że publikowanie treści tzw. cenionych stron może przynieść sukces.

Warto także dopilnować pory publikacji i tego by nie wciskać treści i reklamy na siłę. Nie zapominaj o dobrych tekstach i dobrych składnych treściach, gdyż te traktowane czasem są po macoszemu, sprzedają się lepiej.

A Ty, jak radzisz sobie z zasięgami na Facebooku? Podziel się proszę w komentarzu. Pamiętaj także o naszych profilach społecznościowych, gdzie znajdziesz więcej wskazówek, by coraz lepiej kształtować Twoją markę osobistą.

facebook: http://blogler.pl/facebook

twitter: http://blogler.pl/twitter

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x