Top
OptymalizacjaTutorial

Dlaczego warto wdrożyć certyfikat SSL na stronie internetowej?

Każda strona internetowa, to nie tylko źródło informacji dla czytającego, ale także miejsce, w którym użytkownik powinien czuć bezpiecznie. Taką bezpieczną zatoką, są strony zabezpieczone certyfikatem SSL.

Konieczność wdrożenia protokołu SSL obejmie niebawem wszystkie strony internetowe. Jego implementacja co prawda jest wymogiem, jednak przeprowadzona w sposób chaotyczny i niepoprawny pociągnie za sobą konsekwencje w postaci spadków w organicznych wynikach wyszukiwania.

HTTPS

HTTPS jako bezpieczny sposób przesyłania informacji w Internecie, w połączeniu z protokołem szyfrującym SSL (który zabezpiecza przesyłane dane za pomocą TLS) zapewnia on pewny rodzaj ochrony strony. Oto one:

  • szyfruje – utrudnia wykradanie danych ze strony np. loginy i hasła użytkowników.
  • zapewnia integralność danych. Oznacza to, iż podczas przesyłania danych ich uszkodzenie lub modyfikacja zostaną od razu wykryte.
  • Poświadcza użytkownikowi, że znajduje się na zabezpieczonej stronie.

Jakie więc kroki podczas wdrażania certyfikatu SSL podjąć, by zminimalizować negatywne skutki dla SEO?

Po wdrożeniu szyfrowania zmienia się struktura adresów URL, dlatego ważne jest wdrożenie odpowiednich przekierowań. Twoja przeglądarka widzi nas jako: https://www.blogler.pl i https://www.blogler.pl – to dwie różne strony. Z tego względu po migracji do HTTPS konieczne będzie także wdrożenie stałych przekierowań 301 – ze wszystkich „starych” adresów URL rozpoczynających się od http:// na odpowiadające im „nowe” adresy URL z https://. Ważne jest to, aby były to przekierowania bezpośrednie.

Wdrożenie protokołu na domenie głównej nie sprawia, że będzie on dostępny na wszytkach  jej subdomenach. Należy upewnić się tu, że protokół szyfrowany obsłuży także ewentualne subdomeny.

Ponadto, protokół HTTPS powinien zostać dodany do wszystkich zasobów wewnętrznych takich jak grafiki, filmy, czy skrypty (JS/CSS) do których istnieją odwołania w kodzie strony. Dodatkowo, jeżeli w kodzie pojawiają się adresy bezwzględne do innych zasobów serwisu to należy zamienić je na adresy względne lub uwzględniające nowe adresowanie.

Po samym wdrożeniu konieczna jest analiza listy zewnętrznych serwisów, zawierających linki prowadzące do naszej strony internetowej. Oficjalne profile w Social Media, serwisy partnerskie, czy nawet linki do naszej strony należy zaktualizować.W przypadku linków, na które nie mamy wpływu, przekierujmy je odpowiednio.

Podobnie przejrzyj wszystkie swoje kampanie AdWords lub inne reklamowe, z których korzystasz. Upewnij się, że linki kierują do „nowych” aktualnych wersji stron.

A co z Google i jego Search Console?

Po migracji na protokół szyfrowany niezbędne będzie także założenie nowego profilu w GSC. Część funkcjonalności, takich jak „Pobierz jako Google” wykorzystuje zdefiniowany w profilu adres domeny.

Mapy strony zawierające adresy w formie HTTP również wymagają uaktualnienia do wersji HTTPS. Wszystkie adresy URL w Sitemapach powinny korzystać z nowej wersji protokołu.

Pamiętaj także, że konieczna będzie dodatkowa weryfikacja prawidłowych ustawień Google Analytics. Może się bowiem okazać, że konieczne jest zaktualizowanie kodu GA. W administracji profilu w sekcji „ustawienia” usługi należy zmienić domyślny protokół z HTTP na HTTPS.

A co z czasem ładowania się strony?

Pod wdrożeniu certyfikatu SSL może dojść do wydłużenia czasu ładowania strony. Aby sprawić by strona ładowała się szybciej, zweryfikuj wielkości obrazków, usuń niepotrzebne wtyczki, uruchom kompresji gzip na serwerze czy usuń zbędne znaczniki z kodu HTML i JavaScript.

Zapamiętaj!

Wdrożenie certyfikatu SSL jest konieczne, jednak przeprowadzone w nieodpowiedni sposób niesie ze sobą ryzyko utraty wypracowanej (niekiedy przez lata) pozycji w wyszukiwarkach. Wdrożenie 10 najistotniejszych, zaproponowanych przez nas kroków z pewnością zminimalizuje te przykre konsekwencje.

A Ty, przeszedłeś na protokół HTTPS? Podziel się proszę w komentarzu. Pamiętaj także o naszych profilach społecznościowych, gdzie znajdziesz więcej wskazówek, by coraz lepiej kształtować Twoją markę osobistą.

facebook: https://blogler.pl/facebook

twitter: https://blogler.pl/twitter

Loading...
%d bloggers like this: