7 kroków przed publikacją wpisu na blogu.
Nawet najlepszy tekst bez odpowiedniego wsparcia technicznego zaginie w gąszczu Internetu. Sama treść wpisu, jest także ważna, lecz… należy jednak pamiętać, by przed opublikowaniem wpisu, sprawdzić, czy wszystko jest dobrze.
Jak radzić sobie z tymi „wcześniejszymi” kwestiami przed opublikowaniem? Jak upewnić się, czy napisany przez Ciebie wpis jest poprawnie skonstruowany i bez błędów?
Chwytliwy nagłówek.
To tytuł wpisu jest zazwyczaj tym, co czytelnicy widzą na samym początku. Nie docierają do tekstu, grafik wewnątrz wpisu. To właśnie nagłówek u czytelnika sprawia, że decydują czy zostać na stronie, czy zamknąć kartę.
Spraw, aby w czytelniku zrodziła się potrzeba przeczytania tekstu – potrzeba, dzięki której przedstawisz korzyści z tematu o którym piszesz. Skup się na użytkowniku i na tym co chciałby przeczytać, mając 24 godziny. Wiedz, że większość z nas przegląda Internet w poszukiwaniu przydatnych dla nas w danej chwili materiałów. Może być np. chęć zapewnienia sobie rozrywki, zamiar dowiedzenia się czegoś nowego czy znalezienie rozwiązania problemu.
Formatuj i wyróżnij sekcje.
Aby tekst był atrakcyjny dla czytelników, należałoby go sformatować. Czytelnicy nie lubią tekstów, które są długie, wyjustowane. Możliwości formatowania tekstu, sprawiają, że czyta się przyjemniej i można się skupić na tym co dla nas ważne.
Pogrubienie, pochylenie i podkreślenie tekstu pokazują, że autor zaznacza coś, co jest ważne. Podział tekstu na akapity, stosowanie nagłówków czy listy punktowane i numerowane sprawiają, że tekst jest przyjazny dla oka. Dzięki temu możemy także kierować wzrok użytkowników na konkretne elementy.
Używaj bloga jako Twoje źródło wiedzy.
Twoja strona to także źródło wiedzy dla innych. Aby pokazać, że jesteś ekspertem pokazuj im, że właściwie znasz się na tym o czym piszesz. Nie linku zatem do innych (chyba, że musisz) – pokaż swoim użytkownikom swoje linki do Twoich podstron. Sprawdź przed publikacją swoje archiwalne wpisy blogowe. Na pewno da się znaleźć wśród nich takie teksty, które w jakiś sposób są powiązane z tym, który zamierzasz opublikować.
Obrazek wyróżniający, to podstawa.
Podobnie jak nagłówek, to ważny aspekt Twojego bloga. Zadaniem głównej grafiki (obrazka czy ryciny) jest przykuwanie uwagi. Należy pamiętać o tym, aby taki obrazek odpowiadał treści wpisu. Dzięki temu masz szansę wytworzyć swoiste powiązanie pomiędzy treścią wizualną a czysto tekstową.
Optymalizuj grafiki
Większość grafik, które wysyłamy na swoje strony są duże (wielkościowo) oraz podpisane w stylu: „DSX09281.xpg”. To domyślne nazewnictwo, stosowane jest w danym modelu aparatu. Koniecznie zmieniaj nazwy plików oraz formatuj obrazki w programach graficznych.
Jeżeli zdjęcie przedstawia mężczyznę piszącego tekst, wtedy odpowiednia nazwa pliku to: mezczyzna-piszacy-tekst.jpg. Nie pozwól także, by Twoje zdjęcia Twoim użytkownikom, ładowały się ponad minutę. To na pewno nie przysporzy Ci nowych użytkowników.
URL Twojego wpisu
Jeśli myślisz o tym, co zrobić przed opublikowaniem wpisu na blogu, to adres URL jest tym elementem, na który powinieneś zwrócić szczególną uwagę.
Dzięki niemu, Twoi użytkownicy szybciej odnajdą Twój tekst w Internecie oraz będą wiedzieli, o czym przeczytają w danym wpisie.
Sprawdź tekst, popraw błędy.
Na sam koniec sprawdź tekst pod kątem wszelkich uchybień językowych. Pomorze Ci przy tym narzędzie: LanguageTool. Wychwyci wiele błędów, które nie są rozpoznawane przez najpopularniejsze edytory tekstu. Z tej usługi możesz korzystać zarówno przy pomocy formularza znajdującego się na stronie internetowej, jak i pod postacią dodatków do przeglądarek.
Foto: notatnik licencja: CC0 Creative Commons